
Kui kuskil seltskonnas peaks juttu tulema iisraeli kinost, siis ma
saaks teemale vahele lennata nimedega "Big Bad Wolves" ja Ari Folman. Ja
ilmselt kasutaks nende filmide iseloomustamiseks sõnapaari "sitaks
head". Sest nagu ma viimaste päevade meedivaatluse põhjal olen selgeks
saanud, siis
filmidest rääkides tuleb vältida kasutamast sõnu efemeerne, fragmentaarne,
diskursus, narratiiv, metafoor ja kõiki muid selliseid väljendeid, mille
tähendust normaalne inimene ÕS-ist otsib (mõtiskleva kõrvalpõikena -
ma püüdsin ette kujutada filmiarvustusi lugevat normaalset inimest, kes
sõna metafoor tähendust peab ÕS-ist otsima - ebaõnnestusin).
Igatahes, lähtudes loogikast, et iisraeli kino ehk ongi sellisel tasemel
nagu mulle teadaoleva kolme filmi tase, siis haarasin võimalusest näha
"Allakäigu Lapsi" enne selle maailmaesilinastust naksti kinni.
1973. aastal saabub noor neiu Iisraeli, et anda ühes kibbutzis
oma panus riigi õitsenguks. Tema ja tema kaasimmigrantide õnnetuseks
peavad kohalikud neid sünnipärast lähtuvalt endist alamaks ja oma nägu
kapuutsiga varjav isik läheb isegi niikaugele, et võtab Yom Kippurit rikkuvad isikud ükshaaval vastutusele.
Iraani
päritolu Babak Anvari on üsna sarnase nurga alt vändanud filmi "Under
the Shadow". Õudusfilm, mille vaataja peaks muuhulgas jääma mõttesse ka
taustsüsteemi üle. Otses võrdluses tõmbas iraanlane siin iisraeli
lavastajale Eitan Gafnyle aga koti pähe. "Allakäigu lapsed" ei ole slasherina
eriliselt silmapaistev. Kamp noori, kes teevad täpselt seda mida neid
keelatakse tegemast, notitakse ükshaaval maha. Kes rohkem, kes vähem
silmapaistvalt/originaalselt. Mina ei tundnud küll, et nende taustalood
nad kuidagi ühest keskmisest slasheri noortekambast südamelähedasemaks
oleks muutnud.
Mis mulle läks korda ja mille peale ma julgelt tunnikese kulutasin olid lõimed, mis hakkasid hargnema wikipedias märksõnade "Six Day War" ja "Yom Kippur" põhjal.
Ma pakun, et tipphetkel oli mul korraga avatud vast kümmekond artiklit.
Ehk et selles osas toimis film eeskujulikult, et ma läksingi ja lugesin
ja mõtlesin ja püüdsin nähtut konteksti asetada.
Tuline
kahju, et õudusfilmi osa nõrgukeseks jäi, teada-tuntud puändini välja.
Mul on aga idee. Üks ajaloohuviline filmisõber võib selle eeltöö ette
ära teha ja minna siis filmi vaatama ning filmi vaatamise järel vestlusringis Eitanile oma teadmistega
muljet avaldada. Ja ma luban, et ei sekku sellesse vestlusse Ari Folmani
nime hüüdes. Või siiski...
0 comments:
Postita kommentaar