Kas klaas on pooltäis või pooltühi? Et kui õiget HÕFFi kogemust ei
saa, siis ei ole mõtet ka selle veebivariandiga ponnistada? Sõltub, kas
sa oled Urmas E. Liiv või Mart Sander. Täpsed tsitaadid võite
järelvaatamisest järele vaadata, aga Urmase arust oli tegemist super asjaga ja Mart leidis, et festival jäi olematuks. Eks see Discordis filmide
vaatamise taustaks jutustamine natuke aitas, muidu oleks tõesti olnud
suvaline diivanil vedelemise ja filmivaatamise nädalavahetus.
Aga
kuna festival oli põhimõteliselt valmis ja leiti ka toetaja, kelle abil
filmid vaatajateni toimetada, siis pigem on ikkagi heameel, et selline
katsetus on tehtud ja nähtud. Korraldajate endi lootused on eeskätt
sellel, et inimesed, kes muidu ei oleks Haapsallu kohale tulnud nüüd oma
õdusast kodust mõne filmi ikka ära vaatasid ja võibolla järgmisel
aastal otsustavad päriselt kohale tulla. Minu enda arvates oli selline
formaat eeskätt hea selleks, et nüüd järgmine kord kui lastakse päriselt
keldrisaalis mõnda friigifilmi vaadata, oskad eriliselt hinnata seda
füüsilist kohalolekut. Ja seda, et sinu ees ja taga ja külje peal on
inimesed, kes täpselt õigete kohtade peal naerda oskavad ja mõne täpselt
õige koha peal hiilgavalt vaimuka märkusega vaatamiskogemusele lisa
annavad.
Ehk et jääb igaveseks teadmata, kas mõni neist filmidest,
millest treileri või sisukokkuvõtte põhjal oodatud elamus reaalsusega
kokku ei läinud oleks kohapeal hoopis parema mulje jätnud. Aga las need
filmid olla. Räägin hoopis neist filmidest, mis jätsid ühel või teisel
põhjusel praegugi hea mulje.
Ukraina film "Võõras" / "Сторонній"
oli silmale ilus. Kannatas küll selle all, et lavastaja suskas sisse
mingeid elemente, mis jäid kuidagi ripakile ja mõnedki dialoogid läksid
väga unenäoliseks ära. On küll originaalne mõte panna peategelane ühele
kõrvaltegelasele sellega muljet avaldama, et morses number 136 kopsida,
aga rohkem see morsepüss pauku ei teinud. Värvide kasutamine ja stseeni
komponeerimine oli lavastajal aga käpas.
See viimane kehtib ka
"Neela" / "Swallow" lavastaja kohta. Film, mida ma esiti ei planeerinud
vaadata. Kartsin et läheb liigselt bodyhorrori radadele ja enamik
auru kulub selle kujutamisele, mida kõike on võimalik alla neelata. Ei
läinud, läks hoopis seda rada, et neiu, kel kõrvalseisjate arvates oli
kõik olemas, mida üks neiu ihaleda võiks, täitis oma päevi sellega, et
valis tulevasse lastetuppa kardinaid. Ja ühel hetkel asus tühjust endas
täitma erinevate mitteseeduvate esemetega. Üks eriti meeldejääv
kõrvaltegelane oli selles filmi ka, mees, kes tuli peol juurde ja palus
end kallistada, sest ta tundis end üksi. Täitsa jabur ju. Kes teeb nii?
Keegi, kes tunneb end nii üksi, et on soovib ükskõik kellelt kallistust,
et end korrakski veidi vähem üksi tunda. Päris hiilgavast saavutusest
jäi puudu ainult hiilgav lõpp. Praegune vihjas minu hinnangul sellele,
et nüüd ongi korras. Minevik on selle teoga selja taha jäetud.
Mineviku,
ehk siis kaheksakümnendaid, embas aga kahel käel selleaastane suurim
üllataja "VHYes". Täiesti juhuslikult vaatamisse sattunud film oskas
hiilgavalt kombineerida nostalgitsemist ja üllatamist. Minu jaoks on
need vastandlikud mõisted, nostalgiline on ju midagi vana head,
lapsepõlvest tuttavat ja see peaks olema selline soe ja turvaline tunne,
mida mingid ootamatused ei lörtsi. Aga kui seda lörtsimist teha nii
elgantselt vinti peale keerates, siis on see ainult kiitust väärt.
Dennis Rodmani ma ei saa enam kunagi sama pilguga vaadata.
Minu
jaoks väga üheksakümnendate hõnguline "Õiglus" oli mõnes mõttes täpselt
selline nagu ühelt õhinapõhiselt amatöörfilmilt oodata võibki. Adi dress
ja narmastega nahkjakk ja vana hea jätan-
pättidele-mulje-et-lasin-oma-tüdruksõbra-maha süžeepööre. Aga kurat,
seda õhinat ja hoogu oli siin ikka mitme filmi jagu. Selle ajaga, mis
mõni lavastaja oleks alles üldplaaniga jahmerdanud on Toomas Arial kolm
stseeni läbi mängitud nagu niuhti. Eriti kiidan pätibande bossi
pühendumist oma personaalse oliivivaru stseenist stseeni kaasa tassimisel.

Minu
isiklik lemmik Lovecrafti sulest on küll "Hullumeelsuse mägedes" ja ma
sinisilmselt loodan, et vast del Toro ikka ühel hetkel kaamera kuumaks
ajab ja selle filmimatu loo üles filmib, aga ega "Värv ilmaruumist" /
"Color out of Space" filmimatu olemises palju maha ei jää. Loo
peategelaseks ongi ebamaine värv. Kirjeldamatult ebamaine. Aga Richard
Stanley sai sellega hakkama. See oma põhiolemuselt lilla toon mõjus
täpselt piisavalt ebameeldivalt. Stanley on selles vastikult võõriku
tunde tekitamises üldse osav.

Tema M.A.R.K. 13 ajaks ilmselt T-800'lgi
une ära. Ja M.A.R.K. 13 ei saa magada, sest tal on hirm, et kohe tuleb
voodi alt välja Nicholas Cage ja näitleb endal põrna pooleks. Kuigi,
mõne Not-the-Bees-Nicki võimsama rollisoorituse võrdluses võtab mees
siin filmis ikkagi suhteliselt rahulikult ja olukorra tõsidust
arvestades üldse mitte põhjendamatult hooti hulludes. Kui su
lemmikalpakad ikka Norra teadlaste poolt jää seest välja kaevatud
olendit meenutama hakkavad ajab kopsu üle maksa küll.

Ning viimase äramärkimisena saagu siia kirja türgi "Mõõk ja Lõvikäpp" ehk "Lõvimees" / "Kiliç Aslan" ehk "The Sword and the Claw" ehk "Lion Man". Klassikaline näide kulunud käibetõest, mille kohaselt on heal lapsel mitu nime. Sellest, miks see ja paljud teised toredad filmid on head saab kuulata vaadata siit.
Siin praegu arendaks boonusena ehk lõpuni mõtte, et miks hästi tehtud
halb film võib olla huvitavam ja ootamatusi rohkem täis, kui üks
traditsioonilisemas mõttes hea film. Halva filmi tegijad ei lase end
mingil igapäevaelu loogikal segada. Kui lavastajal on ikka silme ees
mingi eepiline stseen, siis ta filmib selle üles ja teda ei huvita
seejuures, mida härrased Newton, Einstein või Darwin sellest arvavad. No
et kui väga Andres ka ei sooviks endale nelja kätt, et veel rohkem
künda ja külvata, siis Tanel Toom enda filmis sellist asja lubada ei
saanud. Mina isiklikult vaataks aga hea meelega versiooni "Tõest ja
Õigusest" kus Krõõt tuleb Vargamäele perenaiseks tagasi.
Järgmine HÕFF on muideks välja kuulutatud ja toimub 30.04 - 02.05 loodetavasti taas Haapsalus. Nägemiseni.
0 comments:
Postita kommentaar