
Ma ei ole kunagi saanud aru sellest loogikast, et kui midagi on 
halvasti, siis peaks mind kuidagi lohutama see, et kellelgi kuskil on 
veel halvem. Ei pea isegi nurisema, piisab ainult fakti 
konstanteerimisest ja kohe on platsis mõni tarkpea, kes ilmselt kõige 
paremate kavatsustega tuleb lagedale mõtteavaldusega, mis peaks mu 
meeleolu hoobilt ekstaatilise kiljumise tasemele tõstma. Päriselt ka vä?
 Ah, et sa tead ühte algajat kunstniku, kes teeb neljateisttunniseid 
tööpäevi tehases, kus tema tööülesandeks on doominokividele mustade 
täppide joonistamine ja kelle nädalapalgaks on kaks naerist ja nii palju
 musta värvi kui taskusse mahub? Väljas on umbes niipalju sooja, et 
Emajõe sängis on beduiinide laager püsti löödud, kontori kliimaseadmest 
tuleb sama palju külma, kui nendest torudest, mis rokk-kontserdil fraasi
 "I'm the god of hellfire and I bring you fire" peale tuld sülgavad ja 
ma higistan umbes sellises koguses, et alumise korruse üürnik käis 
uurimas, et kas meil on äkki mõni veetoru katki, aga nüüd on kõik hästi.
 Ilmselt ma palun oma puhkuse tühistada, et saaks edasi oma laua taga 
mõnuleda, mõeldes sellest üheksa aastat maksimummääras õppelaenu võtnud 
värvilödistajast.

Seesama tarkpea soovitaks raudselt ka
 just suhtega puntrasse jooksnud sõbrale filmi "Pildikesi abielust." 
Värdjas. Mitte, et see filmisoovitus oleks halb, vastupidi, aga tema 
motiiv oleks läbinisti vale. Selle seriaali/filmi soovitamisega on üldse 
natuke kahtlane lugu, väidetavalt olevat Rootsis aasta pärast seriaali 
linastumist lahutuste arv kahekordistunud.

Piisab kui 
oled korragi veidi pikemaajalise suhte purunemise üle elanud, et filmi 
vaadates "äratundmisrõõmu" tunda. Mis minu enda jaoks vaatamise raskeks 
tegi, oli meespeaosaline. Kuradi odratolgus. Kõrvalt näed, kuidas Liv 
Ullmanni karakter areneb ja kohandub, mees rapsib aga nagu kana takus. 
Kõige arusaamatum lahkumineku segment, kus Johan veenis ennast lahkuma 
võimalikult palju rääkides, aga argumentatsioon keskendus talle endale 
ja Mariannele ja rahaasjadele, lapsed jäid sisuliselt kõrvale.

Ning kui 
mõnda aega hiljem jõutakse lahutuspaberite allkirjastamiseni jätab 
jällegi mehe käitumine soovida. Ja nüüd mõelge filmi algusele, kus 
uhkusest särav mees vuristab ette, kui ideaalne tema elu on, juba tema 
nägemus ideaalsest on mu meelest veidi vildakas, aga viskab selle kõik 
ise minema ja siis ronib tagasi töinama. Kaks varianti - ära ole jobu 
või kui juba olid, siis ole vähemalt niipalju mees, et ära ole eit.

Tehnilise
 poole pealt ka veidi - esmalt võttis Bergman materjali üles Rootsi 
televisiooni tarbeks kuueosalise miniseriaalina ja lõikas selle hiljem 
pea kolmetunniseks filmiks kokku (mina vaatsingi filmiversiooni). Rahaga
 väga priisata ei olnud, nii et valdavas osas toimub tegevus 
siseruumides, kus siis Johan ja Marianne omavahel räägivad ja küllalt 
staatiline kaamera neid jälgib. Operaator küll hiljem kurtis, et oleks 
teadnud, et lõpuks filmiks läheb, siis oleks vähe dünaamikat lisanud, 
aga vaatajana ongi ehk sedasi parem, et visuaal ei eksita, saab 
rahulikult suhte dünaamikale keskenduda. Bergmanil oli muide alles 
sünnipäev, tehke sel puhul endale üks kingitus ja võtke "Pildikesi 
abielust" ette.
 
1 comments:
"Stseenid ühest abielust" on selle traditsiooniline pealkiri meil. Ilmunud korduvalt ka raamatu kujul, esmakordselt Loomingu Raamatukogus 1978 (nr 36-37).
Postita kommentaar