
Shirley Jackson on traagilisevõitu elusaatusega ameerika kirjanik,
kelle kogutud teosed mahult teiste suurte sõnameistritega ei võistle.
Stephen King näiteks on võimeline umbes samapalju teksti produtseerima
enne hommikukohvi joomist. Umbes. Mina olen teadlikult lugenud ainult
ühte Shirley juttu -
"The Lottery",
see oli nii hirmutav, et rohkem ei ole julenud. Stephen King on aga
lugenud ka raamatut "The Haunting of Hill House" ja nimetanud seda üheks möödunud sajandi parimaks õudusromaaniks.
Muuhulgas ka filmid "West
Side Story" ja "The Sound of Music" lavastanud Robert Wise luges samuti
nimetatud romaani ja otsustas, et sellest saaks hea filmi. Võttis kampa
stsenaristi Nelson Giddingu, käisid ja konsulteerisid ka Shirley endaga
ning lõpptulemusena valmis film "The Haunting" (1963). Finantspõhjustel
Inglismaal filmitud ja põhiliselt inglastega mehitatud film sellest
ainult võitis, näiteks kummitava lossi leidmiseks tuli lihtsalt pöörduda
ühingu poole, kes sobivatest majadest nimekirja koostas.

Üldjoontes
järgivat film küllalt täpselt romaani sisu. Taustalugude osas on veidi
koomale tõmmatud, majast väljas käiakse nii harva kui võimalik ja
üleloomulikud elemendid püsivad väljaspool kaadrit. Kaadris on
pahaendelise mineviku ja väljanägemisega maja, mille seinad olevat
meelega veidi nihkesse ehitatud ja sellesse majja õdusat puhkust veetma
saabunud neli külalist. Majaomaniku nõbu, kes peab ilmselt jälgima, et
kogu lauahõbedat kotti ei aetaks; selgeltnägijavõimetega naisterahvas,
kellele meeldivad teised naisterahvad; naisterahvas, kelle vaimse
tasakaaluga juba enne majja saabumist kõik päris korras ei ole ning dr.
Markway, kes on selle puhkuse korraldanud eesmärgiga üleloomulike
jõudude olemasolu tõestada. Nende nelja jaoks saabub tõestus esimesel
õhtul.

Sarnaselt raamatule, mida mõnedki teised, Stephen Kingile
lisaks, väga kõrgelt hindavad on ka film rohkelt kiitust kogunud. Martin
Scorsese on selle 2015. aastal nimetanud koguni
kõige kõigemaks õudusfilmiks üldse.
Põhjus,
miks, minu hinnangul, üks rohkem kui 50 aastat vana film siiani kõhe
vaatamine on tegelikult lihtne. Õudus on väga individuaalne. On inimesi,
kelle jaoks otsast rebitud jäse on juba liiga palju; teised vaatavad
inimese läbi
oksapurustaja
ajamist ja naeravad kõva häälega. Lisaks on ajul imeline võime
kohanduda. Esimene kord läbipaistvat kogu ketikõlina saatel õhus
lehvimas näha võib päris kole olla. Paged ummisjalu. Kellel varem,
kellel hiljem, umbes kaheksandal korral märkad aga, et krt. see on ju
naabertalu Ants, kes on valge laudlina traadijupiga lakke tõmmanud ja
ise lehmaketiga nurga taga plekkämbris kolistab ja peenikest naeru
pugistab. Ja enam ei ole õudne.
Aga kui sa lavastajana ainult vihjad, et
seal seina taga on midagi hirmsat ja kui see peaks siia sinu juurde
tuppa pääsema, hakkab midagi hoopis koledat juhtuma, siis ei ole ajul
millegi konkreetsega kohanduda, ega mingi konkreetse asja üle naerda.
Ajule antakse ette ülesanne "mõtle välja midagi koledat" ja ta hakkab
seda ülesannet lahendama. Täpselt igaühe rikutuse piires. Ja siis meie
individuaalsus enam ei päästa.
Ning teine võte pinge kruvimiseks, mille "The Haunting" väga efektiivselt ära kasutab on
foreshadowing. Idee on selles, et filmi alguses antakse vihje sellele, mis lõpus juhtuma hakkab.
Selle
võtte kasutamise ühes äärmuses on Billy Wilder (kas "Double Indemnity"
või "Sunset Boulevard") ja teises enamik tänaseid stsenariste, kelle
arvates alla kolme puändi filmi lõpus on amatööri tunnus. Ilmselt
kartuses, et järjest pikemaks venivate filmide puhul on raske vaataja
tähelepanu köita, kui ta juba teab mis lõpus juhtuma hakkab, püütakse
just teadmatuses hoidmise ja ootamatute suunamuutustega huvi üleval
hoida. Mina olen aga seisukohal, et palju elegantsem on näidata ära, mis
hakkab juhtuma ja siis viibata: "tule nüüd kaasa, me näitame kuidas me
sellise lahenduseni jõuame."

Puhtalt šokiväärtuse mõistes oleks
võibolla tõesti olnud parem, kui "The Haunting" ei oleks alustanud
stseeniga, kus Hugh Craini naine surma saab. Hilisem Eleanori surm oleks
sedasi mõne vaataja jaoks ehk üllatavam olnud. Selle õnnetu lõpuga
kaarikusõidu filmis näitamine annab aga ebamugava teadmise, et lõppude
lõpuks läheb ikkagi halvasti. Kui midagi halba on juba juhtunud, siis
saab sellega tegelema hakata, selle halva ootamine aga... Suurepärase
näitena siia
"Mulholland Drive" kus nimetatud võtet on äärmiselt efektselt/kompaktselt ära kasutatud.
"The
Haunting" toimib õõvafilmina siiani, sest lavastaja Wise võtab vaataja
käekõrvale, viib ta Ettington Parki koridoridesse ja laksab siis
rõõmsalt õlale: "Noh, mine nüüd ja katsu ainult hirmsatele asjadele
mõelda." 1999. aasta uusversioonile näiteks, kui kohe midagi muud pähe
ei tule.
0 comments:
Postita kommentaar