
Mu kunagine inglise keele õpetaja küsis mu käest kord, pärast seda kui
olin Tiiu Silvese ja Terje Aru väljaütlemiste teemal mõtteid avaldanud,
et kas ma vihkan naisi. Ei vihka, minu arust on tegelikult väga kurb,
kui
Seisukohta, et vägivalla põhjuseks on mõtlematult käituvad naised, kes
hääletavad juhusliku auto peale, tarbivad üleliia alkoholi, lähevad
kaasa võõraste meestega või muul moel enda hoolimatuse ja rumalusega
vägivalla välja kutsuvad, toetas 67–71 protsenti vastanuist. ("Perevägivald Eestis juristi pilgu läbi")
Mis
ma aga kindlalt arvan, et mõnda kohta pole naistel asja.
Actionfilmidesse. Kui nad seal just peaosalist ei mängi. Nii et
täpsustan. Armastusel pole actionfilmidesse asja. Tõestus. Ühelt poolt
Dirty Harry - üks, kaks ja kolm. Teisalt Dirty Harry - neli ja viis,
Elysium ja Edge of Tomorrow.

Kes läheb kinno vaatama actionfilmi ja
mõtleb,
oh ma loodan, et peategelane kõige selle näkkupeksu ja kuulirahe vahepeal ikka oma elu armastuse ka leiab.
Mees ju ei mõtle? Ning Mehega kaasa veetud Naine on ju ometi nii
intelligentne, et mitte sellist punnitust uskuda? Et kui on film, kus on
üks nimeline meestegelane ja üks nimeline naistegelane ning hunnik
kahuriliha, siis absoluutselt kindlasti on need kaks hingesugulased.
Sest milline naine ei unistaks kodu loomisest mehega, kes suudab selle
ajaga, mis oma tolvanil kulub kahe ribitüki ja kolme õlle hävitamise
peale, keskmise suurusega Ladina Ameerika riigi sõjaväega sotid selgeks
teha.
Või on loogika selles, et klient/kinokülastaja saab sama
raha eest rohkem? Viis viiekümne eest kaks tundi filmi on ju
automaatselt parem diil kui tund ja nelikümmend? 20% gratis ikkagi.
Loomulikult
ei ole. Actionfilmis on oluline tempo ja tempo selleks allatõmbamine,
et saaks sügavalt silma vaadata ja laisale stsenaristile lihtsa
motivaatori kätte mängida on inetu. Suuremas osas suudab Dirty Harry
seda kari vältida. Aga mida aeg edasi, seda tugevamaks muutub hoovus,
nii et lõpuks lööb tüürimees (lavastaja/stsenarist) käega, keerab
pudelil punni maha ja seeria viies film jääb õnneks viimaseks. Samas
tempos jätkates oleks Harry kuuendas osas ilmselt pensionil pereisa,
kelle naine viiendal minutil maha lastakse, lapsed röövitaks ja kes oma
kättemaksuretkel maikasärgis amatsooniga kohtuks.
Aga kõigest järjekorras.
Dirty Harry (1971) ja
Magnum Force (1973) on praktiliselt naistetud.
The Enforcer'is (1976) on esimene ohu märk, Harry partneriks on naine.
Sudden Impact'is (1983) mängib naispeaosalist Eastwoodi armuke, nii et ilmselgelt on romantikaliini siin tublisti. Ning
Dead Pool'is (1988) jagab Harry ekraani ajakirjanikuga, keda suur ja tugev Mees kaitsma peab.
Lihtsalt
filmina on veel ka neljas päris hea. Dirty Harry seeria mõttes
tuleks aga joon kolmanda filmi järele tõmmata. Esimesed kolm on
üllatavalt hästi vananenud vaatamised - tempokad, brutaalsed, põnevad ja
brutaalsed.

Tegelikult seda brutaalsuse osa teevad kõik viis lõpuni
välja õigesti. Vähemalt üks selline stseen, mis silmad suureks ajab on
neis kõigis olemas. .44 Magnumi pauk otse kulmude vahele, enamasti
suhteliselt ootamatult. Esimeses tunnistuse kättesaamine, teises
taksostseen kupeldajaga, kolmanda elektrimeeste ots, neljanda
vägistamine, viienda harpuun.
Sudden Impact teeb aga põhimõttelise vea,
see mille eest Harry Magnum Force's seisis lükatakse Impacti lõpuga
kõrvale. Ning Dead Pool on lihtsalt igav. Seeria kohustuslikud
elemendid, üldise tegevuse seisukohast täiesti kõrvaline röövistseen,
kus Harry saab veidi laamendada ja süütuid kõrvalseisjaid ohtu seada,
ning filmist filmi vahelduv fraas (marvellous/swell), millega suvaliste
kohtade peal oma meelsust väljendada, olid olemas. Aga selle asemel, et
keskenduda Harry ja ajakirjaniku tärkavale armastusele oleks võinud
mehele veidi rohkem moona kätte anda ja nõgestega veidi elu sisse
nüpeldada.
Muide üks tähelepanek veel. Esimese filmi eest olevat
saadud nüplit, et pangaröövel oli neeger. Räme rassism. Nii et
järgnevates osades on Harry partneriteks neeger, naine ja asiaat.
Lugesin hiljuti Ken Grimwoodi
Replay'd, kus põhiline ongi kahe uuesti ja uuesti elava mehe ja naise suhe. Actionit mitte sugugi. Väga hea raamat. Puhas actionfilm
Edge of Tomorrow
(2014) otsustas aga, et kindlasti on ka suhtedraamat vaja, sest Mees ei
või ju lihtsalt Naise ellujäämisest hoolida, selleks peab ta seda Naist
armastama ja vaataja ei usu muidu Naise ohverdust, kui ta ei tea, et
Naine Meest samuti armastab. Milleks? Et saaks selle halva ette teada
positiivse lõpuga välja tulla? Vähegi filme näinud vaataja ju teab, et
kui Naine üksi sureb, siis Mees tõmbab korra ninaga, aga kui mõlemad
surevad, siis ulmefilmis leitakse mingi lahendus.
 |
filmis on selline naine, aga mingil põhjusel otsustatakse ikka, et mees peab olulised otsused tegema |
Ning selles asjatute armulugude sarjamise valguses kõige suurem patustaja
Elysium
(2013). Kas iseenda elu päästmine ei olnud peategelasele tõesti
piisavaks motivaatoriks? Lapsepõlvesõbranna ja tema lapse (kelle isa
muide mitte poole sõnagagi ei mainita) oleks saanud ilma eriliselt vaeva
nägemata stsenaariumist välja kirjutada. Tulemuseks tempokam ja seeläbi
parem actionfilm.
Elysiumi kõige suurem mure on tegelikult
muidugi hoopis mujal. Kaks varianti. Kas Elysiumil oli algusest peale
võimekus kogu maailma rahvastikku ravida, mis muudaks kogu senise
asjakorralduse põhjendamatuks. Või Elysiumil puudub selline võimekus,
mis tähendab et nüüd on kõik omadega silmini sees. Sharlto Copley ja
actionstseenid päästavad madalaimast hindest.
 |
actionfilmi kohta päris halb näitaja, kui eeskätt jääb meelde ikkagi näitlejatöö |
Olen nõus - igal reeglil on erand -
Terminator
(1984). Mõnel juhul on tõesti võimalik ülevad
tunded möllule külge pookida. Enamasti meenuvad aga porutšik Rževski
sõnad: "Peale sauna kirikutornis? Huvitav, väga huvitav."