
See on küll natuke üllatav. Miks ei huvita kedagi kuidas Jesse ja
Céline uuesti kokku said? Nende juhusliku kohtumise ja armumise lugu sai
tublisti hääli ja triloogia viimane, korralikult karile jooksnud suhte
lugu samuti, aga selle juhusliku taaskohtumise ja üheksa aastat ootel
olnud tunde taaspuhkemise lugu ei saanud ühtegi. Aga pole põhjust
muretsemiseks. Erinevalt koalitsioonilepingutest ei pea ma
kompromissidele minema ja võin kõigist kolmest filmist kirjutada. Sest
ma vaatasin nad tegelikult ju kõik ära. Jah, see ei ole kohustuslik ja
ilmselt on triloogia teist ja kolmandat võimalik vaadata ka nii, et
eelmisi näinud ei ole, aga kindel soovitus on vaadata esiteks "Before
Sunrise" (1995), sellele otsa "Before Sunset" (2004) ja lõpetuseks
"Before Midnight" (2013).
Üks kino kirjutamata reegleid on
"näita, ära räägi". Sellele
on loomulikult võimalik tuua tohutus koguses vastuväiteid ja -näiteid
(enamik õudusfilme ja nende koledad CGI kollid näiteks), aga üldiselt
on see selline reegel, mida tohib väga teadlikult rikkuda. Vastasel
juhul sünnib jõletis nagu "Destination Wedding" (2018).

Pealtnäha
väga sarnased filmid, kaks inimest saavad kokku ja räägivad. Vahe on
selles millest ja kuidas need vestlused toimuvad. Päikesetõusu eel kaks
inimest kohtuvad ja liiguvad läbi öise Viini ja nende vestlus on
orgaaniline ja elav ja õrritav ja üksteist proovilepanev. Nad räägivad selleks, et üksteist tundma õppida, mitte selleks et vaatajat lõbustada.
Filmi
(ja terve triloogia) üks paremaid stseene leiab aset aga siis, kui
kumbki ei räägi. Sõnadega vähemalt mitte. Plaadipoe kuulamisnurgas
panevad Jesse ja Céline ühe vinüüli mängima ja kuulavad seda. Räägivad
aga näoilmed ja silmad. Vilksamisi heidetud pilgud ja suul värelevad
naeratused. Vaatajana sina juba tead, mida need kaks seal ekraanil veel
ei ole julenud välja öelda või milles nad ise veel päris kindlad ei ole.
Et side on olemas.

Ja kuigi see üks ühine öö saab otsa, mida nad
kumbki magamise peale ei raatsinud raisata ja vaksalis sõlmitud
kokkulepe ei toimi ja mõlemad elavad üheksa aastat oma elu eraldi, siis
üheksa aastat hiljem enne päikeseloojangut uuesti Pariisis kohtudes on
see side endiselt olemas. Oluline vahe on aga selles, et kui Viinis
kohtudes oli ainuke kohustus millele mõelda see, et Céline peab hommikul
rongi peale jõudma, siis nüüd üheksa aastat hiljem on muutujaid
oluliselt rohkem. Céline on suhtes ja Jesse on abielus ja poja isa. Ehk
et lisaks ajalisele piirangule hakkab mängima ka see teadmine, et
võibolla on nende võimalus juba möödas, täiesti kindel on aga see, et
rohkem võimalusi neile kahele ei tule. Jällegi on vaataja väikeses
eelisseisus, sest suhteliselt kiiresti saab selgeks, see mida Jesse ja
Céline tahavad. Mängu ilu ja valu saab tulema sellest, kas ja mida nad
selle tahtmise saamiseks on valmis ohverdama. Ja kuidas otsuse tegemist
järjest ja järjest edasi lükatakse, kuidas aega venitatakse. Kuidas
tegelikult on otsus tehtud, aga hirm hoiab tagasi.

Sest üheksa
aastat hiljem on argipäev kohal. Varasemad teod ei ole Pariisis tehtud
otsusega olematuks muutunud ja enne keskööd peavad Jesse ja Céline
jõudma selgusele, kas see ebatäiuslik elu on selline, mida nad
teineteisega edasi tahavad jagada. Ma ei usu, et mingite asjade
mõistmiseks on vaja need ise läbi elada, aga näiteks Sophie valik sai
kohe hoopis teise dimesiooni juurde, kui mul endal lapsed sündisid.
Filmis on Jessel ja Célinel kaks tütart ja Jessel poeg eelmisest
abielust ja Céline kaalub töökohavahetust ja neil mõlemal on oma nägemus
sellest, kuidas elu peaks edasi kulgema. Kindlasti ei kujutanud aga
kumbki toona Viinis ega ilmselt ka Pariisis ette, et nende elud
selliseks kujunevad. Ning just see vahe nende unistuste ja lootuste ja
reaalse elu vahel on see, millega mõlemil on keeruline toime tulla.
Kuidas sa lähed edasi, kui mälestus Viinist on tuhmunud?
0 comments:
Postita kommentaar