17 veebruar 2009

Surelik torm

Raamatu "1001 filmi mida elu jooksul peab nägema" tellisin ma endale mõned aastat tagasi jõulukingiks, lugesin ta joonelt läbi ja panin kenasti käepärast ära, et vajadusel üle sirvida, mälu värskendada ja vaatamisideid noppida. Just noppida huvipakkuvamaid välja, sest seda plaani, et ma elu jooksul kõik need filmid ära vaatan, mul küll ei ole. Eriti kui isegi sellise valikulise vaatamise juures on sisse lipsanud filme, mille väärtuses ma julgeks kahelda.Mortal Storm(1940) ei ole õnneks üks sellistest filmidest.
Miks ma aga 1001 filmi raamatu teema üles võtsin on see, et tolle kriitiku väitel on tegemist natse hullumeelsetena kujutava teosega. Sama hea oleks ju koera peale karjuda selle eest, et see oma mune lakub. Koertel lihtsalt on selline eelis. Aga et natsidele ette heita seda et natsid on? Mis nad sinna parata saavad, et grupi intelligentsitase on võrdne selle grupi kõige lollima isendi intelligentsitasemega. Targad mehed ütlevad selle kohta jagatud vastutus või siis et kui kõik vastutavad siis tegelikult keegi ei vastuta. Inimesel lihtsalt on selline viga küljes.
Igasuguste arusaamatuste vältimiseks, siis jah natsid olid pähh-pähh ja käitusid pahasti paljude rahvustega, juudid sealhulgas. Aga see on ilmselge ja ammu teada ja kui Borzage oma filmis ainult seda teesi tõestada püüaks siis sõimaks ja tatistaks ma siin hullemini kui Zuroff Mengele haual.
Mida Borzage aga näitas oli see, et mitte kõik sakslased ei olnud natsid. Isegi puhastverd aarialane ei olnud automaatselt nats, enamik läks tõesti vooluga kaasa, aga oli ka selliseid kes rassiau reetsid. Aga kui filmi esimene pool jättis mulje, et näidatakse mõne pühendunud parteiliikme ümberkasvamist, siis tegelikult visati ühel hetkel vimka sisse ja arendati edasi kahe armunu liini, kes võimuesindajate kiuste üle piiri üritasid putkata. Ehk olen vanui kergemini mõjutatavaks muutunud, aga küll oleks tahtnud näha, et neid püüdlusi ka edu saatnuks.

Seda üks draama endale muidugi lubada ei saanud, aga väga hüva vaatamine oli Mortal Storm ikkagi.

Is it your opinion, that there is no difference between the blood of an aryan and the blood of a non-aryan?
tõeline pisarakiskuja stseen, aga mitte kunstlikult punnitatud aga tõesti mõjuvalt mängitud
õrn bondifilmi fiiling

0 comments: